Affiliate marketing
V poslednej dobe čoraz viac obľúbená forma online marketingu, pri ktorej inzerenti ponúkajú vlastníkom webových stránok províziu za privedenie nového klienta, ktorý vykoná na webe inzerenta nejaký úkon, v podobe registrácie, či nákupu.
Inzerenti označujú affiliate marketing tiež ako partnerský program, alebo provízny predaj.
Princíp spočíva v umiestnení bannerov, alebo reklamných textov inzerenta na stránku sprostredkovateľa. Tieto reklamné bannery a reklamné texty odkazujú na webové stránky konkrétnych inzerentov. Ak potencionálny zákazník navštívi webovú stránku sprostredkovateľa a cez spomínané bannery či reklamné texty sa preklikne na web inzerenta, uskutoční určitú činnosť, za ktorú inzerent následne vyplatí sprostredkovateľovi províziu.
Systémy využívané v affiliate marketingu dokážu sledovať odkiaľ klient prišiel, ako dlho sa na webovej stránke zdržal, čo ho zaujímalo najviac a taktiež ako často sa na ňu vracia a podobne. Systém zaznamenáva z ktorej sprostredkovateľskej stránky sa klient na stránku predajcu dostal a na
Niektoré firmy sa snažia vytvárať si vlastný affiliate systém, iné inzerujú pomocou špecializovaných firiem zameriavacich sa na affiliate marketing. základe týchto informácií sa sprostredkovateľovi vypláca provízia.
Medzi slovenské firmy, ktoré majú vlastný affiliate systém patrí napríklad Martinus.sk, alebo Webhouse.
Inzerenti využívajú služby špecializovaných firiem, ktoré prevádzkujú portáli na ktorých si sprostredkovateľ môže zvoliť inzerenta, ktorého reklamy chce zobrazovať na svojom webe a zároveň môže sledovať výkonnosť týchto kampaní.
Prvou slovenskou affiliate sieťou je dognet.sk, ktorá združuje slovenských inzerentov. V celosvetovom meradle pôsobí CJ.com, ktorú využívajú aj slovenskí inzerenti ako napríklad hej.sk, zľavadňa.sk, alebo zamenej.sk.
Aj keď sa affiliate marketing na našom trhu stáva veľkým hitom hlavne u prevádzkovateľov webových stránok, ktorými sa takto snažia čo to privyrobiť, nejde vo svete o novinku. História affiliate marketingu je v podstate stará ako samotný world wide web. Prvý krát si dal patentovať tento systém v USA William J. Tobin v 90. rokoch.
V minulosti medzi weby využívajúce affiliate marketing u nás patril aj aukčný portál Aukro.sk. Aj napriek snahe a veľkorysým odmenám pre sprostredkovateľov na slovenskom trhu Aukro neuspelo a trh napokon opustilo.
Výber inzerentov je pomerne bohatý. Sprostredkovateľ by však mal správne selektovať inzerentov podľa zamerania a vyberať si tých najvhodnejších. Aj v tomto prípade platí, že niekedy je menej viac.
Autor: Admin