E-marketing

E-marketing

Marketing

Marketing

Reklama

Reklama

Travel Marketing

Travel Marketing

Art Marketing

Art Marketing

Hi-Tech

Hi-Tech

Hľadať

Veľtrhy umenia poskytujú priestor pre vytváranie vzťahov medzi umelcami, galeristami a záujemcami o umenie. U nás je táto forma prezentácie umenia pomerne neznáma a však ide o najlepší a najrýchlejší spôsob, ako môže umelec preraziť vo svete obchodu s umením. Viennafair vo Viedni, Art Bazel v Bazileji, Frieze v Londýne, Armory Show v New Yorku čí Art Dubai v Arabských Emirátoch.

1 23614335Za svetové centrum veľtrhov umenia môžeme pokladať Európu, kde sa koná väčšina najvýznamnejších veľtrhov. FIAC (Foire Internacionale d´Art Contemporain) v Paríži, Art Forum v Berlíne, benátske Venice Biennale International Exhibition a mnoho iných. Veľtrhy sú využívané na prezentáciu predajných galérií a umelcov, nadväzovanie obchodných kontaktov a získavanie nových klientov. Biennale v Benátkach, Documenta v Kassel a instambulské biennale sú miestom na vyhľadávanie nových talentov a umeleckých trendov, hlavne pre klientov z blízkeho východu a Ázie.

Viennafair je veľtrh súčasného umenia zameraný na umenie strednej a východnej Európy. Stavia sa do pozície  sprostredkovateľa umenia strednej a východnej Európy západnému svetu. Veľtrh vznikol v roku 2005 za účelom zvýšiť záujem verejnosti o kúpu diel z galérií a taktiež priniesť galériám nové obchodné príležitosti. Veľtrh umenia poskytuje priestor pre uskutočnenie investície do mladého, nie príliš známeho umelca, ako aj do veľkej medzinárodnej hviezdy typu Ewin Wurm,  Arnulf Rainer, Ilya Kabakov, IRWIN, ale aj Jirí Kovanda, Jiří Kolář, alebo David Černý. Dôvodom konania veľtrhu práve vo Viedni je práve jej geopolitické postavenie, ktoré sa stalo akou si bránou východu k západnému svetu.

Na britských ostrovoch sa koná od roku 2003 každoročne v októbri Frieze Art Fair v Regentskom parku v Londýne. Prvého veľtrhu sa zúčastnilo 124 galérií, pričom v roku 2012 to už bolo 175 popredných svetových galérií zameriavajúcich sa na súčasné umenie.

Najvýznamnejším veľtrhom umenia je Art Bazel vo švajčiarskom Bazileji, ktorý sa nachádza neďaleko hranice s Nemeckom a Francúzskom. Art Bazel sa koná od roku 1970. Poskytuje obchodnú platformu pre galérie, ktorým umožňuje prístup k medzinárodnému publiku zberateľov, riaditeľov múzeí a kurátorov.

Na základe veľkého úspechu vznikol v roku 2002 veľtrh umenia aj na americkej pôde pod názvom Art Basel Miami Beach a taktiež od roku 2013 sa koná Art Basel Hongkong, ktorý má za cieľ ponúknuť priestor na prezentáciu galérií na ázijskom trhu . Hlavným sponzorom podujatia je dlhé roky UBS, ktorá pôsobí v bankovom sektore a svojim klientom ako prvá priniesla artbanking. V súvislosti s Art Basel sa UBS pravdepodobne snaží byť v centre diania trhu s moderným umením a tak vytipovať „blue-chipsy“ pre svojich privátnych klientov.   

Armory Show v New Yorku bola prvý krát zorganizovaná v roku 1913 Americkou asociáciou maliarov a sochárov (AAPS). Táto výstava zmenila pohľad amerických umelcov na vtedajšie umenie a predstavila im nové európske umelecké smery. Jej znovuzrodenie nastalo v roku 1994 odkedy si drží postavenie najväčšieho veľtrhu súčasného umenia v New Yorku.

Portál About.com zostavil rebríček najvýznamnejších veľtrhov umenia nasledovne:

  1. Art Basel, Bazilej, Švajčiarsko
  2. Frieze Art Fair, Londýn, Veľká Británia
  3. Art Basel Miami Beach, Florida, USA
  4. TEFAF Maastricht, Holandsko
  5. ARCO, Madrid, Španielsko
  6. India Art Fair, Nové Dílií, India
  7. The Armory Show, New York, USA
  8. Art Dubai, SAE
  9. Scope Art Show, New York, Bazilej, Hamptons, Londýn, Miami
  10. SH Contemporary, Šanghaj, Čína

V lokálnom prostredí je potrebné spomenúť veľtrh umenia Art Prague, ktorý sa organizuje od roku 2002. Problémom veľtrhu je, že verejnosť ho chápe ako výstavu umenia a nie ako predajnú akciu. Pohľad na veľtrh u verejnosti sa snažia organizátori zmeniť aj sloganom veľtrhu: „Investujte do umění, investujte do budoucnosti“. Generálnym partnerom veľtrhu je UniCredit Bank, ktorá ako prvá banka v Čechách poskytla klientom artbanking.

Veľtrh podobného charakteru sa v roku 2009 uskutočnil aj v Brne, pod názvom Brno Art Fair, kde na ploche 799m² vystavovalo 37 obchodníkov. Veľtrhu sa zúčastnilo 3480 návštevníkov.

 

Autor: Daša Lofajová

Externý doktorand FF UKF v Nitre

Kto je online?

Práve tu je 83 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Vydavateľ

Agentúra EL (Agency EL), s.r.o., Partizánska cesta 1513, 02601 Dolný Kubín

 ISSN: 2585-9900